Osta työtä Suomeen -päivä 2021

3 joulu, 2021

 

Osta työtä Suomeen -päivä järjestetään tänä vuonna seitsemännen kerran perjantaina 3.12.2021. Jopa 94 % suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Luku on tutkimusten* mukaan ennätyskorkealla ja vahvistunut viime vuosina, erityisesti koronan aikana. Päivän tarkoituksena on pysäyttää ihmiset miettimään omia valintoja ja niiden vaikutuksia. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä omien kykyjen mukaisesti vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on valtava.

Pienillä kotimaisilla valinnoilla on suuri merkitys

Kuluttamisella voi vaikuttaa. Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. Teemapäivän avulla halutaan herätellä ihmisiä pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä tukeakseen. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri ja merkittävä yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa kuluttajien, julkisten hankkijoiden ja yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.



Suomalaisen Työn Liitto on myöntänyt SHU:lle Avainlipun

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkin myöntämisen ensisijaisena kriteerinä on aina se, että tuote on valmistettu tai palvelu tuotettu Suomessa. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus palvelun omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen, on oltava vähintään 50 prosenttia. Suomen Hissiurakointi Oy täyttää Palvelu-Avainlipun kriteerit kirkkaasti, sillä yrityksellä on 100% kotimainen omistusosuus sekä Suomessa toimiva johto ja pääkonttori. Koko henkilöstö työskentelee Suomessa, jossa myös kaikki yrityksen toimipisteet sijaitsevat.

 

Avainlippu on SHU:lle tärkeä ja olemme ylpeitä siitä. Kotimaisuudella on merkittävä rooli liiketoiminnassamme ja siihen liitetyt arvot ovat linjassa yrityksemme arvojen kanssa. Asiakkaamme liittävät Avainlippuun mielikuvia mm. kotimaisuudesta, luotettavuudesta ja turvallisuudesta. Kotimaisen palvelun hankinta koetaan vastuullisena valintana, joka edesauttaa suomalaista työllisyyttä, kilpailukykyä ja yleistä hyvinvointia. Valitsemme SHU:lla aina ensisijaisesti kotimaisen tuotteen tai palvelun hankinnoissamme, jos vain mahdollista. Käyttämämme toiminnanohjausjärjestelmä, extranet -palvelu asiakkaille, puhelinjärjestelmä, IT-laitehankinnat ja -tuki ovat kaikki hankittu kotimaisilta yrityksiltä. Toimitilojemme kalusteet ja sisustus on tehty käyttäen suomalaista osaamista ja designia. Jos teetämme jotain työtä alihankintana, on se myös aina kotimaista” , kertoo SHU:n toimitusjohtaja, Tomi Rantanen.

 


*Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. suomalainentyo.fi

Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki, jota kantaa n. 5000 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. avainlippu.fi