Hissihuolto, Hissin modernisointi, Huoltosopimus

Miten minimoida hissin turvallisuusriskit?

Suomessa on noin 60 000 hissiä, joista vanhimmat on valmistettu 1920-luvulla. Kun puhutaan hissien elinkaaresta ja turvallisuudesta, mitä sillä tarkoitetaan, kun laitteiden ikähaitari on yli 100 vuotta? Mitkä ovat suurimmat turvallisuusriskit ja mitä tulee ensisijaisesti huomioida nyt ja tulevaisuudessa?

Nykypäivän hissimääräykset, hissien varustetaso, tekniikka ja turvalaitteet ovat kehittyneet todella pitkälle, joten voisi olettaa vaaranpaikkojen poistuneen. Todellisuudessa vaarat ovat vain muuttaneet muotoaan. Mitä vanhempi hissi on, sitä todennäköisemmin myös tekniikka on vanhaa, mutta toisin kuin ehkä ensimmäisenä arvaisi, usein onnettomuuksien syynä on kuitenkin käyttäjä itse.

Vaaranpaikkoja voi välttää olemalla huolellinen omissa liikkeissään käyttäessään hissiä sekä huolehtimalla erityisesti lasten ja koirien turvallisuudesta. Kiinteistönomistaja, -hoitaja ja isännöitsijä voivat taas puolestaan vaikuttaa turvallisuusriskeihin suunnittelemalla hissin tulevaisuutta huoltosopimuksen päivityksen tai PTS-suunnittelun ollessa ajankohtainen.

Hissin elinkaarta ja sen turvallista käyttöä miettiessä on hyvä pysähtyä pohtimaan hissin ja kiinteistön kokonaiskuvaa. Kuinka paljon hissillä on käyttöikää jäljellä? Mihin panostaa nyt ja miten pitkälle se kantaa? Ovatko ennakoivat huoltotoimet riittäviä vai olisiko järkevämpää toteuttaa hissin modernisointi eli täydellinen peruskorjaus?

Hissin käyttäjä – huomioi nämä yleisimmät hissiturvallisuusriskit 

1. Kompastumisvaara
Vanhat hissit eivät välttämättä aina pysähdy tasaisesti kerrokseen, joten hissin ja tason väliin syntyy kynnys, josta syntyy kompastumisvaara. Sähköistyksen uusimisella pysähtymistarkkuus kehittyy huomattavasti, jonka jälkeen toleranssi on maksimissaan senttimetrin.

2. Kiilautumisvaara
Vanhat “korinovettomat” hissit, joissa on “liikkuva seinä”, omaavat kiilautumisvaaran, jos riittävää turvaväliä ei jätetä aukkoon nähden tai esim. tavarat asetetaan aukon lähelle, eikä hissikorin perälle, kuten turvallisinta on. Tavarat tai ihminen saattavat lähteä liikkeelle “liikkuvan seinän” mukana ja jäädä puristuksiin kohtalokkain seurauksin. Kiilautumisvaara on mahdollista poistaa asentamalla hissikoriin ovet tai valokennot, jotka pysäyttävät hissin, jos joku liikkuu liian lähelle aukkoa.

3. Käsi jää ovien väliin
Uusissa hisseissä on automaattiset liukuovet, joissa vaarana on, että lapsen käsi jää puristuksiin oven ja karmin väliseen rakoon. Onnettomuustapauksissa voi syntyä vakavia vammoja. Tämä vaara on ehkäistävissä huolehtimalla, ettei lapsi mene liian lähelle ovea, eikä missään tilanteessa koske siihen. Myös lasiovien tummentaminen vähentää lasten intoa seisoa nenä kiinni lasissa.

4. Lapsi jää oven ja veräjän väliin
Todella vanhoissa hisseissä on hissin oven lisäksi erikseen veräjän ovi. Näiden väliin jää pieni tila, johon lapsi voi jäädä jumiin. Lasten kanssa liikkuessa on hyvä varmistaa että lapsi menee hissiin ensin tai samaan aikaan aikuisen kanssa. Riski on mahdollista kuitenkin poistaa kokonaan asentamalla oven ja veräjän väliin mekaaninen este, jonka jälkeen väliin ei enää mahdu.

5. Koira jää hissin ulkopuolelle
Uusissa hisseissä on automaattiovet, joiden sensorien automaattiseen tunnistukseen olemme tottuneet. Ne eivät kuitenkaan tunnista koiranhihnaa, jonka vuoksi tapahtuu onnettomuuksia, joissa koira jää hissin ulkopuolelle. Vaaran voi ehkäistä pitämällä koiran omassa näkökentässä aivan vierellä tai vähän edellä.

Kiinteistönomistaja tai isännöitsijä – huomioi nämä hissiturvallisuusasiat 

1. Huoltosopimus – milloin päivitetty
Milloin viimeksi hissin huoltosopimus on päivitetty tai laitteelle on tehty kuntokartoitus ja PTS-suunnitelma? Kuntokartoitus sisältää paljon informaatiota hissistä ja sen elinkaaresta sekä turvallisuudesta. Kartoitus kannattaa teetättää noin viiden vuoden välein, jotta pysytään varmasti ajan tasalla. Kuntoarviota läpikäydessä on hyvä tarkistaa, onko huoltoyhtiöltä tullut turvallisuustason nostavia ehdotuksia ja miten niiden kanssa on edetty? Mikä on hissin huoltoväli ja onko siihen tehty muutoksia vuosien varrella? Ovatko hissin tekniikka ja turvallisuus tällä vuosisadalla? 

2. Yleiskunto – katselmointikierros
Hissin yleiskunnon tilaa voi havainnoida silmämääräisesti tekemällä kierroksen laitteella. Onko lamput ja napistot ehjät? Lähteekö hissi tasaisesti liikkeelle? Pysähtyykö hissi tasaisesti ja tarkasti kerrokseen? Onko näkyvillä johtoja tai jotain materiaalia, mikä näyttää rikkinäiseltä tai epämääräiseltä? Tuleeko hississä jostain syystä turvaton olo? Onko hissiin asennettu hälytyspuhelin?

3. Hissin toiminnan valvonta
Tiedätkö, kuka on ajan tasalla hissin toimintakyvystä? Entä miten tieto hissin tilasta liikkuu ja kenelle? Nykypäivän hissejä valvotaan etähallintatekniikalla, jolloin saadaan helposti ja nopeasti tärkeää tietoa hissistä. SHU Yhteyspalvelu -ratkaisulla saat ajankohtaista tietoa mm. hissin toiminnasta sekä huolto- ja vikahistoriasta, mikä auttaa merkittävästi esim. PTS-suunnittelussa.

Kuvassa Suomen Hissiurakointi Oy:n tekninen asiantuntija, Niki Kujala.


Hissin turvallisuustason nosto – muista kokonaiskuva!


“Jos hissin turvallisuus tai tulevaisuus arveluttaa tai et ole varma, miten edetä seuraavaksi hissihuollon kanssa, ota yhteyttä meihin. SHU:n ammattilaiset auttavat arvioimaan tilanteen ja punnitsemaan eri vaihtoehdot, joiden avulla voit tehdä turvallisin mielin turvalliset ja kestävät ratkaisut tulevaisuuteen”, kertoo SHU:n tekninen asiantuntija, Niki Kujala.