SHU toteutti Helsingin Töölössä sijaitsevan museosuojellun rakennuksen hissin modernisoinnin. Kiinteistö on rakennettu vuonna 1931 ja siinä toimi aiemmin Sibelius-Akatemia. Tilat muuttuivat kokonaisvaltaisen kunnostusprojektin myötä As Oy Helsingin Sinfonian 80 upeaksi asunnoksi loppuvuodesta 2021.
Helsingin Sinfonian kiinnostava historia
Upean rakennuksen on suunnitellut arkkitehti Väinö Vähäkallio, joka on yhdistänyt tyylissä klassismia, rationalismia ja art decoa. Rakennuksessa toimi vuosina 1931-1981 Ammattienedistämislaitos ja sen jälkeen Sibelius-Akatemia vuoteen 2019 asti. Tämän jälkeen rakennus saneerattiin täysin ja tiloihin valmistui erittäin korkeatasoisia uniikkeja huoneistoja. Rakennuksen muutostöissä huomioitiin erityisesti historia ja sen arvo, jonka vuoksi projektissa oli tiivisti mukana myös Museovirasto ja muita viranomaisia.
Hissin modernisointi vanhaa kunnioittaen
Museosuojellun hissin modernisointi toteutettiin vanhaa kunnioittaen, turvallisuus edellä. Kaikki tekniikka uudistettiin vastaamaan nykypäivän standardeja. Muilta osin vanhat osat säästettiin tai kunnostettiin, jos se oli suinkin mahdollista. Lopputuloksesta haluttiin ilmeeltään mahdollisimman lähelle alkuperäistä vastaava.
Hissi on rakennettu vuonna 1931 ja se oli peruskorjattu kevyesti ensi kerran vuonna 1996, jolloin siihen oli uusittu ohjauskeskus. Nyt rakennuksen saneerauksen yhteydessä hissikuilun ja konehuoneen sähköjohdot ja -komponentit uusittiin kokonaan vastaamaan tätä päivää ja hissin elinkaareen saatiin jälleen lisää vähintään 20 vuotta.
Hissin turvalaitteet ja lukot uusittiin sekä lisäksi hissiin asennettiin ovikoskettimet, jotka lisäävät turvallisuutta indikoimalla tiedon, että ovi on suljettu ja hissi voi liikkua. Hissikuilun seinät maalattiin ja rautaosat kunnostettiin vastaamaan alkuperäistä ilmettä.
Poikkeuksellinen historian ympäröimä projekti
Projektissa oli matkan varrella pieniä haasteita mm. nostokoneiston osalta poikkeuksellisten puitteiden vuoksi, mutta kaikki haasteet saatiin ratkaistua. Uuden nostokoneiston asennukseen tarvittiin nosturi, sillä painavaa koneistoa ei olisi saatu kuljetettua todella jyrkkiä rappusia pitkin ullakkokerroksen konehuoneeseen.
Lopputulos on onnistunut ja hissin turvallisuustaso on kasvanut. Hissi kulkee nyt pehmeämmin ja pysähtymistarkkuus on parantunut huomattavasti, sillä tekniikka on kehittynyt paljon 1990-luvulta. Hissin alkuperäinen sisustus ja ulkoasu on saatu säilytettyä hienosti.
”Töölön museohissi oli mieleenpainuva projekti. Kohde oli koko ajan rakennustyömaa-aluetta, jonka vuoksi teimme jokaisen työvaiheen täysissä turvavarusteissa huolimatta sen luonteesta. Yhteistyö rakennustyömaan työntekijöiden kanssa oli todella tiivistä, sillä projektin kaikkien vaiheiden toteutus tuli suunnitella heidän aikataulujen mukaan. Kaikki sujui kuitenkin hyvin ja lopputulos on oikein onnistunut”, kertoo SHU:n projektipäällikkö Andreas Johnson.