
Vastuullisuus
Taloudellinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu
Suomen Hissiurakointi Oy toimii ISO 9001 -sertifioidun laatujärjestelmän mukaisesti – se on lupauksemme luotettavasta ja täsmällisestä palvelusta. Jokainen vaihe, myynnistä ja suunnittelusta aina asennuksiin ja kunnossapitoon, perustuu tarkkaan laadunhallintaan.
Seuraamme ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti säännöllisten tarkastusten ja ulkopuolisten auditointien avulla. Näin varmistamme, että palvelumme täyttää aina sovitut laatuvaatimukset – ja usein ylittää ne.
Panostamme henkilöstön osaamiseen, joustavaan palveluun ja sujuvaan yhteistyöhön. Tavoitteenamme on yksinkertaisesti paras mahdollinen asiakaskokemus – jokaisessa projektissa.
TALOUDELLINEN VASTUU
Sertifikaatit
Yrityksellämme on käytössä ISO 14001:2005 mukainen ympäristöjärjestelmä, sekä ISO 9001 –laatujärjestelmä. Sertifioitujen järjestelmien lisäksi noudatamme suuryrityksiltä vaadittavan ISO50001 energianhallintajärjestelmästandardin periaatteita.
Lue lisää
Laatu ja ympäristösertifikaatit
ISO14001:2015
SHU:lla on käytössä ISO14001:2015 standardin mukainen sertifioitu ympäristöjärjestelmä, jonka vaatimuksena on ymmärtää ja huomioida koko toiminnan ympäristövaikutukset yrityksessä. Estämme ympäristöhaittoja noudattamalla kestävän kehityksen periaatteita, lakeja ja määräyksiä. Tavoitteena on luonnonvarojen ja energian suunnitelmallinen sekä taloudellinen käyttö. Ympäristösuunnitelmien toteutumista seurataan standardin mukaisilla auditoinneilla. Ympäristöjärjestelmä on otettu käyttöön vuonna 2004.
ISO 9001
Meillä on käytössämme sertifioitu ISO 9001 laatujärjestelmä, mikä osoittaa halumme jatkuvaan laadunparantamiseen sekä dokumentoituihin toimintatapoihin. Laatujärjestelmän mukaan yritykselle luotu toimintaohjeistus kattaa yrityksen kaikki toiminnot: myynnin, suunnittelun, hankinnat, asennukset, kunnossapidon, taloushallinnon ja laskutuksen.
Laatujärjestelmän tarkoituksena on tehostaa yrityksen toimintaa, ja ylläpitää sekä parantaa asiakastyytyväisyyttä.
ISO
14001
9001
TALOUDELLINEN VASTUU
Asiakastyytyväisyys
Mittaamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä säännöllisesti erilaisilla kyselyillä. Lisäksi seuraamme laitteidemme toimintavarmuutta ja olemme nopeasti tavoitettavissa.
Lue lisää

Mittaamme asiakkaidemme tyytyväisyyttä säännöllisesti erilaisilla kyselyillä. Lisäksi seuraamme laitteidemme toimintavarmuutta ja olemme nopeasti tavoitettavissa, keskimääräinen vastausaikamme on 10 sekuntia. Viimeisin asiakastyytyväisyyskyselymme toteutettiin huhtikuussa 2025.
NPS lukumme oli 68.
Kokonaistulos oli 4,3 /5.
68
NPS
TALOUDELLINEN VASTUU
Luotettava kumppani
Yksi yrityksemme ydinarvoista on läpinäkyvyys. SHU kuuluu Luotettava Kumppani -palveluun ja on antanut luvan tarkastaa mm. vero- ja työeläketiedot .
Lue lisää
Taloudellinen vakaus
Läpinäkyvyys kuuluu yrityksemme ydinarvoihin. SHU kuuluu Luotettava Kumppani -palveluun ja on antanut luvan tarkastaa mm. vero- ja työeläketiedot.
Yrityksemme on saanut Suomen Vahvimmat Platina -sertifikaatin, joka myönnetään pitkäaikaisesti erinomaisen luottokelpoisuuden saavuttaneille yrityksille. Sertifikaatti on osoitus vakaasta taloudellisesta perustasta, luotettavasta toiminnasta ja vahvasta asemastamme alalla.
Lisätietoja taloudestamme voit nähdä täältä:
https://www.bisnode.fi/aaa-kauppa/products/07919327


SOSIAALINEN VASTUU
Työturvallisuus
Työturvallisuus on toimintamme kulmakiviä. Tavoitteena kaikessa toiminnassamme on nolla tapaturmaa.
Lue lisää
Kannustamme työntekijöitämme tekemään päivittäisiä turvallisuushavaintoja sekä läheltä piti raportteja.
Turvallisuutta parannetaan jatkuvalla koulutuksella sekä tiedottamisella. Työn aloittaessa työntekijämme on koulutettu tekemään riskien arviointi ja keskeyttämään työ sekä pyytämään tukea mikäli sitä ei pysty turvallisesti jatkamaan. Yhdessä teemme toimenpiteet, jolla työ voidaan saattaa turvallisesti loppuun asti.
SOSIAALINEN VASTUU
Työhyvinvointi
Haluamme olla houkutteleva työnantaja, ja meille onkin tärkeää että saamme pidettyä ammattilaiset yrityksessämme. Tästä syystä koulutamme henkilöstöä, mutta myös mittaamme heidän työtyytyväisyyttään.
Lue lisää

Kannustamme henkilöstöämme aktiiviseen arkeen ja tuemme työntekijöiden hyvinvointia erilaisilla työsuhde-eduilla.
Hyvinvoiva henkilöstö on yrityksen toiminnan perusta. Hissiasentajien työ on usein fyysisesti vaativaa ja kuormittavaa. Hyvä terveys ja fyysiset voimavarat edesauttavat kokonaisvaltaista jaksamista ja työkykyä.
SHU:lla on käytössä laajat työterveyspalvelut ja ammattiapua on saatavilla kaikissa tilanteissa. Tukena ovat työterveyshuollon ammattihenkilöt sekä esihenkilöt ja henkilöstöhallinto varhaisen tuen -mallin avulla.
Mittaamme myös säännöllisesti henkilöstömme työtyytyväisyyttä. Työn sujuvuutta, esihenkilön toimintaa ja työyhteisön toimivuutta mitanneessa työyhteisökyselyssä kaikkien vastausten keskiarvo oli 4/5.
Työeläkeyhtiö Varman tuottamassa kyselytutkimuksessa sitoutuminen työnantajaan (eNPS) oli Suomen Hissiurakoinnilla 35.
eNPS (Employee net promoter score) on kansainvälisesti vertailtavissa oleva työpaikan suositteluindeksi. Suositteluindeksi (eNPS) lasketaan vähentämällä kriitikoiden prosenttiosuus suosittelijoiden prosenttiosuudesta. Neutraalit vastaajat eivät vaikuta laskentaan, vaan heidän osuutensa on nolla. Näin mittarin tulos voi vaihdella välillä -100 ja +100.
4/5
Työtyytyväisyyden keskiarvo
Alle 10
Sairaspäivää vuodessa
SOSIAALINEN VASTUU
Oppisopimus ja koulutus
Suomen Hissiurakointi kouluttaa henkilöstöään noin 3-4 päivää vuodessa per henkilö.
Lue lisää
Koulutus
Parhaan palvelun takaaminen edellyttää jatkuvaa osaamisen kehittämistä. Noudatamme henkilöstön kouluttamisessa vuosikellon mukaista koulutussuunnitelmaa, joka sisältää työturvallisuutta- ja ammattitaitoa ylläpitävää koulutusta.
Järjestämme henkilöstöllemme koulutusta yhteensä yli 200 päivää vuodessa. Koulutamme oppisopimuksella hissiasentajia säännöllisesti yhteistyössä Hissiyhdistyksen ja Taitotalon kanssa.
Koulutuspäivät
Suomen Hissiurakointi kouluttaa henkilöstöään noin 3-4 päivää vuodessa per henkilö.
200
Koulutuspäivää vuodessa
YMPÄRISTÖVASTUU
Hiilijalanjälki
Vastuullisena toimijana haluamme vähentää oman toimintamme aiheuttamaa ympäristökuormaa. Olemme toteuttaneet päästölaskentaa vuodesta 2020 ja sitoutuneet systemaattisesti pienentämään toiminnastamme aiheutuvaa hiilijalanjälkeä.
Lue lisää

SHU:n hiilijalanjälki koostuu sekä suorista että epäsuorista päästöistä. Suoria päästöjä syntyy esimerkiksi omien ajoneuvojen polttoaineen kulutuksesta, ja epäsuoria yrityksen ostamasta sähköstä sekä lämmöstä. Laskennassa huomioitiin myös muita päästölähteitä, kuten henkilöstön työmatkat, logistiikka ja jätteiden määrät
Tulosten pohjalta laadimme toimintasuunnitelman päästöjen vähentämiseksi ja kompensoimiseksi sekä hiilitiekartan kohti hiilineutraaliutta.
Vuoden 2024 hiilijalanjälki on ollut 291,1t CO2e.
277
t CO2e
YMPÄRISTÖVASTUU
Elinkaaripalvelut
SHU tuottaa uusien hissien lisäksi modernisoituja hissejä. Modernisointiin päädytään usein edullisempien kustannusten vuoksi, mutta se on myös kestävä valinta, jossa materiaalien elinkaari pitenee huomattavasti. Modernisoimalla hissi, uusimisen sijaan, voidaan säästää jopa 900 kiloa materiaaleja hissiä kohden.
Lue lisää
SHU:lta saat modernisointiratkaisut kaikentyyppisiin hisseihin sekä liukuportaisiin. Autamme asiakasta suunnittelemaan oikean ratkaisun ikääntyneen laitteen elinkaaren jatkamiseksi.
Modernisointiin päädytään usein edullisempien kustannusten vuoksi, mutta se on myös kestävä valinta, jossa materiaalien elinkaari pitenee huomattavasti. Modernisoinnilla hissi saa lisää elinikää vähintään 20 vuotta.
Modernisoimalla hissi, uusimisen sijaan, voidaan säästää jopa 900 kiloa materiaaleja hissiä kohden.
Hissin modernisointi parantaa hissin suorituskykyä ja käyttömukavuutta. Myös hissin turvallisuus päivitetään tämän päivän vaatimusten tasolle ja energiankulutus pienenee uuden tekniikan myötä.
Lisätietoa hissin modernisointipäätöksiin vaikuttavista tekijöistä löytyy toteuttamastamme opinnäytetyöstä – lue työ täältä.